Pages

bilgi paylaşım ve yayım hattı:
iphone, ipad, ios, cydia, apple, android, ics, installous, gezi, driver, linux, oyun

21 Mayıs 2009 Perşembe

Moblin v2 kurulumu / sorunlar ve çözümleri - Asus 1000h

Intel'in yeni bebeğini muhtemelen duymuşsunuzdur; Moblin. Atom işlemcili netbooklar için özel olarak tasarlanan Linux tabanlı bu dağıtım emekleme evresini tamamlamaya çalışıyor. 18 Mayıs itibariyle de ikinci versiyonu duyuruldu. İlk intiba olarak hız ve kolay kullanım dışında bir şey sunmuyor gibi. Ubuntu'nun netbook remix'ine nazaran daha işlevsel ama çocuksu bir arayüzü var.

İlk tanıtım videosu şurada; (eline verdi blog'un şeklinin şemalinin, evet)


Şimdi bu güzelliği görünce muhtemelen biz de denesek mi diye düşünebilirsiniz, biz sizin için denedik.
Öncelikle tekrar belirtmem gerekiyor ki bu dağıtım sadece ve sadece Atom işlemcili netbooklar için tasarlanmıştır. Başka bir işlemciye sahip üründe kullanılması tavsiye edilmemektedir.

Gelelim moblin'i nasıl kuracağımıza. 5 adımda bu işi halledeceğiz.

  1. http://www.moblin.org/downloads adresinden Moblin'in img dosyasını çekiyoruz.
  2. https://launchpad.net/win32-image-writer/+download adresinden win32 disk imager programını çekiyoruz.
  3. İndirdiğimiz w32diskimager*.zip dosyasını istediğimiz bir yere açıyoruz.
  4. Win32-disk-imager programını çalıştırıp, image dosyasımızı seçiyoruz ve flash diskimizin driverının ismi yazıldığından emin oluyoruz (benim için resimden de görülebileceği üzere K)

  5. Write seçeğine tıklayıp, uyarıya "evet" dedikten sonra usb diske Moblin'i yazmış oluyoruz.

Asus eee pc 1000h modeli için konuşacak olursam bundan sonrası oldukça kolay. Usb Diski netbook'unuza takın ve açılış esnasında ESC tuşuna basın. Karşınıza boot menüsü çıkacak, buradan usb diskinizi seçip başlatın.

Here we go! Karşınızda kapama tuşu olmayan Moblin. Kapama tuşu nerede ulan bunun?



Bu arada ilk olarak gözüme çarpanlar;

  1. Wifi çalışıyor fakat bios'dan kapalı olmadığına emin olmanız gerekiyor.
  2. Kamera çalışıyor.
  3. Ses çalışıyor, ses de kaydediyor.
  4. İnternet tarayıcı olarak Chrome kullanıyor ve öyle bir editlemişler ki adres barına tıklandığında geri dışında karakter düzeltme imkanı yok. En iyisi tabı kapatıp yenisini açmak, onda da geç tepki veriyor ve karşılama sayfası çıkarken sinirleriniz geriliyor. Bu yüzden Applications kısmında Others sekmesinde bulunan Web Browser (Firefox ulan bu) 'ı kullanmak isteyebilirsiniz.
  5. Sağ tuş çalışmıyor, copy/paste seçenekleri kullanılamıyor. Ben de diyorum bu yukarıya copy-paste kısayolunu niye koymuşlar. Koymuşlar buraya copy edebiliyoruz da paste nerede ulan? Bu kadar öküz bir şey olamaz zannımca...
  6. Bluetooth'u açmadığım için bunu deneyemedim ama çalışmıyor olması beni pek şaşırtmaz.
  7. Türkçe karakterleri aktif etmeyi beceremedim.
  8. Bazı altta kalan pencere butonlarına basmak mümkün olmuyor. Neyse ki butonların kısayolları çalışıyor (Örneğin Add için Alt + A)
  9. Root şifresi: moblin (niye böyle öküz gibi moblin bilmiyorum)
  10. Updatelere bakmanız işinize yarayabilir.
  11. Usb diskten boot süresi 20 saniye bile değil. Kurulduğunda durum ne olur bilemiyorum, gözüm yemedi kurmaya.
  12. İşletim sistemini sonlandırmak, resetlemek veya başka bir şey yapabilmek nasıl oluyor hala bulamadım. Nerede ulan bunun kapatma butonu?

Birazdan buralar hep dutluk olacak, evet. Bi de şu kapama tuşunu bulsam. Gerçekten içime dert oldu bu buton tuş ya da ne haltsa. Kapatmak için illa power butonuna mı basacağız nedir?

1 yorum:

  1. maalesef moblin'i grafik arayuzunden acma kapama icin bisey koymamislar, butonla acip kapatin diyor adamlar. elbette terminal'den acma kapama reboot yapilabiliyor ama grafik ara yüzünde de olsaymis iyi olurmus bunlar. ayrica moblin yalnizca islemcinin atom olmasini degil ekran kartinin da intelden olmasini istiyor, gerci ekran karti dedigim onboard olur heralde intelden olunca. islemcim desteklenenler listesinde olmasina ragmen ekran kartim nvidia oldugu icin calistiramadim bunu dogru duzgun. clutter'la yazildigi icin hardware accelaration gerekiyor grafikler icin heralde.

    ayrica tarayici chrome demissin, herhalde adres satirinda chrome yazdigi icin. ama tarayici mozilla tabanli sadece arayuz degisik. ilginc bi sekilde chrome, mozilla'nin XML user interface markup language' inin ismi cunku ayni zamanda. google'in chrome'uyla alakasi yok.

    YanıtlaSil

Blog Listem